joi, 8 ianuarie 2015

Bursa peștelui, fără pește

    Autoritățile din Tulcea și șeful Agenției Naționale de Pescuit și Acvacultură (ANPA) se laudă că, anul acesta, va fi deschisă o bursă a peștelui la Tulcea. Pe ringul respectivei burse ar urma să fie vândut peștele capturat de pescarii profesioniști din Delta Dunării.Investiția ar urma să coste 17,8 milioane de lei, fondurile nerambursabile au fost atrase de la Uniunea Europeană.
   Intenția de a realiza o bursă a peștelui pentru resursele acvatice din Deltă este veche și a stârnit, în timp, numeroase controverse.
    Autoritățile susțin că bursa ar stârpi comerțul la negru cu peștele din Deltă și braconajul piscicol pe teritoriul Rezervației Biosfere Delta Dunării care reprezintă cam două treimi din capturile piscicole din această zonă, Amintim că Delta deține aproximativ trei sferturi din resursa piscicolă a României.      Pescarii și specialiștii din piscicultură sunt sceptici că bursa va sugruma braconajul și va albi comerțul cu pește. Asociațiile de pescari nu resping organizarea unei burse, dar spun că mai eficientă și considerabil mai ieftină ar fi o bursă electronică. ANPA, ARBDD și Consiliul Județean Tulcea au respins această propunere și au optat pentru o construcție de 1 800 mp în portul Tulcea, o altă construcție de 370 mp la Chilia Veche, achiziționarea a trei nave de 10 tone și patru autoutilitare de 3,5 tone. Conform acestui proiect tot peștele din Deltă ar urma să ajungă proaspăt la sediul bursei din Tulcea unde ar urma să fie tranzacționat, Asociațiile de pescari au propus să fie dotate punctele de colectare din Deltă cu calculatoare conectate prin internet cu ring electronic de tranzacționare a peștelui.Astfel ar fi evitat transportul inutil al peștelui în portul Tulcea, oferta de vânzare ar fi făcută de la punctele de colectare de pescari, iar preluarea peștelui s-ar face pe cheltuiala cumpărătorului.
    După deschiderea bursei vom vedea cine are dreptate.Cert este că, oficial, în Deltă, cu acte fiscale, se comercializează aproximativ 3 500 tone de pește. Cu această cantitate de pește bursa nu va putea fi eficientă și se va închide în câteva luni pentru că nu vor exista bani pentru salariații bursei, pentru funcționarea navelor și camioanelor care ar urma să transporte peștele. În plus, prețul peștelui ar urma să crească pentru că se adaugă comisionul de bursă care ar urma să acopere toate cheltuielile aceste firme (bursa) cu capital public.
Conform normelor UE, dacă bursa nu va funcționa cel puțin cinci ani, cei care au inițiat proiectul vor fi obligați să returneze fondurile europene. Banii nu vor fi plătiți din buzunarul lor, ci din bugetul de stat, cum s-a întâmplat și în cazul drumului de la Ceatalchioi realizat prost pentru care Guvernul plătit un milion de euro deși dauna a produs-o primarul localității în funcție când a fost inițiat acel proiect.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu